تاریخ انتشار:

فیلم های مطرح تاریخ سینما که درباره رابطه استاد و شاگرد است را بشناسیم

فیلم های مطرح تاریخ سینما که درباره رابطه استاد و شاگرد است را بشناسیم
تغییر نسل ها در گذر زمان

باید پذیرفت که امروزه عصر دنیای مدرن و اتفاقات بسیار عجیب است. اگر گذشتگان از دنیای دیگر به این روزهای ما نگاه کنند بسیار متعجب خواهند شد. شاید آن زمان هم کسی فکرش را نمی کرد دنیا اینقدر درحال تغییر باشد. اما امروزه از آینده خود و زندگی خود انتظار داریم تغییر بیشتری کند و روی دیگری را به ما نشان بدهد.

روش های تربیتی و آداب و رسوم ها تغییر کرده و بجای آن ایده های نو آموزشی در تربیت و نحوه زندگی قرار گرفته اند. تا همین چند وقت پیش اگر از کسی می پرسیدید که نظرش درباره نسل امروزه چیست بی شک با این پاسخ مواجه می شدید که : دوره عوض شده ما هم بچه بودیم!!

من خودم هم تجربه آموزش و تدریس خصوصی را داشتم. تجربه خوبی نبود ولی درس های بزرگی به من داد.همیشه از بچگی آرزوی معلم شدن را داشتم اما با اولین تجربه بسیار دلسرد شدم. از جهتی بسیار خوشحال شدم که نسل امروزی می تواند حرف خودش را بزند اما در بیشتر مواقع جایگاه معلم ها در نگاه شاگرد تنزل پیدا کرده. شاگردها همیشه از معلم های خود انتظار دارند, به راحتی نقد میکنند، و با مبحثی که برایشان خوشایند نباشدبه راحتی مخالفت میکنند. نمی توان گفت کدام دوره بهتر هست، دوره ای که ما بدون هیچ چشم داشتی از معلمین خود حرف شنوی داشتیم یا نسل امروزی که به راحتی از حقوق خود نمی گذرند و برای هر چیزی دلیلی قاطع می خواهند.

در دنیای امروز بچه ها بیشتر و بیشتر تنها شده اند و بیشتر خانواده ها در صدد حفظ تک فرزندی هستند. مسائل مالی و اقتصادی و هزینه های بسیار بالا, خطرات و تهدیدهای موجود در جامعه، نداشتن وقت کافی برای گذراندن با فرزندان و .... دیگر باعث شده خانواده ها به تک فرزندی روی بیاورند. نسل امروزه تنها و تنها تر می شوند و بسیار طبیعی است که خلاهای عاطفی بسیاری را تجربه کنند. بسیاری از کمبودهای مالی را میتوانیم برطرف کنیم اما آیا خلاهای عاطفی جبران پذیر هستند.

بیایید با هم بخشی از گفت و گوی ما با استاد مهری مهرمنش متخصص روانشناسی بالینی را درباره خلاهای عاطفی و گاها تاثیر منفی متفاوتی که بر روی بچه ها دارد را بشنویم:

 

یکی از مسائلی که در زمان نوجوانی و موقع هویت یابی ممکن است بچه ها با آن روبرو شوند این هست که نسبت به معلم خود و یا بعضا دیده شده نسبت به یک از همکلاسی خود احساس علاقه مندی پیدا می کنند . گاهی از اوقات نوجوانان برای انکه همانندسازی کنند و خودشان را شبیه به فردی که برای خود به صورت الگو قرارداده اند نزدیک کنند سعی  به آن فرد نزدیک شوند و با اظهار علاقه و نزدیکی به فرد، ویژگی هایی را که آن فرد دارد دریافت کنند و یا به خود نسبت بدهد و یا در بعضی موارد دیده شده بچه ها به این دلیل که رابطه خوبی با پدر و مادر خود ندارند و دلشان میخواهد که این رابطه را التیام ببخشند سعی می کنند با معلم خود رابطه صمیم تری داشته باشند.چیزی که بسیار مهم است تا درباره آن اطلاع داشته باشیم این است که این مساله گذرا و موقتی است و دائمی نیست. پیشنهاد می کنیم والدین نسبت به این موضوع واکنش بسیاری نشان ندهند و سعی کنند تقریبا با بی توجهی به آن از کنارش بگذرند و اگر موردی را میبینند که بچه نسبت به آن علاقه مندی نشان می دهد نگاه کنند ببینند که چه کارهایی را فرد مقابل انجام می دهد و باعث صمیمیت و نزدیکی بچه به آن فرد شده و کجاها خود والدین مشکل دارند و بجای اینکه با بچه برخورد تندی داشته باشند و امر و نهی کنند با بهتر کردن ارتباط و تغییر دادن رابطه فضا را صمیمی تر کنند که به خودی خود خلا عاطفی فرزند جبران می شود و رابطه ای که بابت آن نگران بود اند به خودی خود قطع می شود.

 

کارهایی که در مقام والدین نباید انجام دهید اکیدا توصیه می کنیم از انجام این کارها بپرهیزید:

  • سعی نکنیم عیب و ایرادهای طرف مقابل را مدام برای فرزندمان متذکر شویم
  • اجازه بدهیم فرزندمان درباره احساسات و چیزی که از فرد دریافت میکند با ما صحبت کند و آزادی را در ابراز احساسات به فرزندمان بدهیم
  • سعی کنیم در جاهایی که برای فرزندمان کم گذاشتیم را بشناسیم و به شکلی معقول جبران کنیم

با انجام اینکارها رابطه خود را با فرزندتان بهتر کرده اید و همچنین باعث ایجاد صمیمیت بیشتر شده اید.

فیلم های مطرح تاریخ سینما

در این بخش می خواهیم به رابطه بین هنر هفتم و شاگرد و بپردازیم، فیلم های مطرحی که فیلمنامه آن بر پایه رابطه شاگرد و استادی است و یا به نحوی به آن اشاره دارند.

  • پدرخوانده


اول از همه به سراغ شاهکارهای فرانسیس فورد کاپولا رفتیم، فیلمی که از هر نظر نمونه و مثال زدنیست، از کارگردانی، بازیگری، فیلم نامه نویسی، موسیقی و....و جالب تر از همه اینکه کاپولا این فیلم را در 27 سالگی ساخته است در سنی که در مملکت ما هنوز جوانان مانده اند چگونه با ادامه تحصیل از سربازی فرار کنند!! حتما می پرسید کجای این فیلم رابطه شاگرد و استادی دارد؟ در قسمت دوم پدرخوانده که دن کرلئونه بازنشست می شود و تمام قدرت را به مایکل واگذار می کند، به وضوح می توانیم احساس کنیم که چگونه دن پیر سعی دارد در کسوت استادی پسرش را که آرزوی فرمانداری و سناتوری برای او داشت را آموزش دهد و دشمن و دوستش را به او بشناساند، و همین طور وقتی مایکل درمانده به سراغ مادرش می رود و می خواهد که بگوید پدرش چگونه خانواده را اداره می کرده است؟ ولی استاد دن کورلئونه کسی جز تقدیر و خشونت خیابان های دهه 40 نبود!!!

فیلم در ژانرد درام جنایی که برنده جایزه اسکار شد.در سال 1972 اولین قسمت این فیلم پخش شد و به دلیل استقبال درخشان از این فیلم دو سال بعد یعنی در سال 1974 نسخه دوم آن ساخته شد و در نهایت با پدرخوانده 3 در سال 1990 دفتر ساخت ان بسته شد. بعدها کارگردان فیلم معتقد بود فقط باید اولین فیلم را می ساختم !!هرچند هر سه قسمت آن زیبا و بی نظیر بود.

  • دختر میلیون دلاری


شاهکاری از کلینت ایستوود، پیرمرد 92 ساله که هنوز در این سن و سال از ساختن فیلم غافل نیست و فیلم های نفس گیری همچون اسنایپر امریکایی می سازد، به راستی پیرمردان 92 ساله ما به چه می اندیشند؟؟

کلینت ایستوود در نقش مربی بوکسی عبوس و اخمو و کم حرف اجبارا مربیگری دختری از خانواده فقیر، ولی با پشتکار زیاد با بازی هیلاری سوانک را قبول می کند، در طول فیلم و اتفاقات میخکوب کننده آن، شاگرد قهرمان بوکس می شود و مربی از دختر انگیزه می آموزد و او را دختر خود می پندارد، هر چند انتهای فیلم بسیار ناراحت کننده است و استاد با تصمیمی سخت رابطه شاگرد و مربی را از محدوده رینگ بوکس به درجه ای فرا انسانی می رساند و خود نیز همراه دختر محو می شود.در این فیلم به زیبایی ارزش های انسانی نمایش داده شده است و استاد را در درجه ای بالاتر از خانواده نمایش می دهد.

این فیلم در ژانر درام و ورزشی محصول سال 2004 بود که با نقد بسیاری مواجه شد اما از جذابیت آن کم نکرد و جزو 250 فیلم برتر مطرح تاریخ سینما است.

  • معجزه گر:


دختری متولد می شود که کر و کور لال است، نه می شنود، نه می تواند حرف بزند و نه می تواند ببیند، ارتباط برقرار کردن برای او غیر ممکن است. داستانی واقعی از زنی توانا که در بزرگسالی نویسنده ای معروف شد. آرتور پن این فیلم را کارگردانی کرده است و فیلمی که از ان نسخه هندی نیز ساخته شده است. برای دختر هر معلمی که گرفته می شود دختر با رفتار غیر انسانی ناشی از عجزش معلم را عاجز می کند تا سرانجام که معلمی از پس او بر می آید. فیلم لحضات انسانی و احساسی بسیاری را دارد که مطمئنا از دیدن آن لذت خواهید برد. این فیلم در ژانر زندگی نامه در سال 1962 در معرض دید عموم قرار گرفت. هلن کلر دختری که سبب میشود به معجزه ایمان بیاورید.


استاد و راهنمای یک ملت بودن تنها از عهده گاندی برآمد، در اوج محبوبیت و قدرت در سرزمینی پهناور و فقط مردم را به آرامش دعوت کنی، فیلمی به غایت زیبا از ریچارد آتنبروی کبیر، کارگردان انگلیسی مغرور که سوژه ای را انتخاب کرده است که به مزاق همشهریانش مطمئنا زیاد خوش نیامده است، گاندی با صبر و حوصله و با تحمل سالها رنج و عذاب و زندانی بودن استقلال را به جامعه اش هدیه داد نه چریک شد، نه انقلاب کرد و اعدام کرد، نه جنگ جهانی راه انداخت و انسا نها را سوزاند، نه کودتا کرد، در کسوت پیامبر گونه ای مردمی را رهبری کرد که او را به خاطر خودش خواستند نه ترس و نه ثروت، وقتی فهمید پارچه از انگلیس وارد می شود و تولید کنندگان به ورطه نابودی افتاده اند پیراهن و کت و شلوراش را با پارچه هندی عوض کرد و تا اخر عمر همان را به تن کرد نه مقبره ای برایش ساختند و نه عمارتی  و تا ابد در دلهای تک تک هندوهاست. پیغمبری در کسوت استادی!

گاندی در پاسخ به سوال اینکه آیا یک هندو بودی پاسخ داد:

بله من یک هندو هستم. یک مسلمان یک مسیحی یک بودا و یک یهودی نیز هستم.

فیلم های دیگری نیز می توان نام برد و به فهرست فوق افزود مثل فیلم بانوی زببای من داستان تربیت دختری خیابانگرد به بانویی محترم، اشک ها و لبخند ها داستان معلمی که سرپرستی بچه های یک مرد تنها و ثروتمند را قبول کرده و به تدریج رابطه ای احساسی بین آنها شکل می گیرد مبارزان (warriors)داستان دو پسر از پدری الکلی و تنها که در رنگ بوکس به هم می رسند و پدر به عنوان مربی در برابر این مسابقه عاجز می ماند سریال بریکینگ بد که رابطه استاد و شاگردی در نهایت به مرگ یک طرف می رسد و بسیاری فیلم های دیگر که سعی کردند با محور قرار دادن این رابطه فیلم نامه ای جذاب ارائه دهند.اگر این فیلم ها را دیده اید نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید و اگر هنوز موفق به تماشای آن نشده اید پیشنهاد استاد سلام این است تا در روزهای قرنطینه از تماشای این اثر بسیار عالی و درجه یک لذت ببرید

این سایت رو با هدف تسهیل روابط بین معلم و شاگرد درستش کردم ، نرم افزار خواندم و به خاطر پیشرفت خودم و سایت، mba هم خواندم ولی تجربه روابط دوستانه با استاد و شاگردهای سایت خیلی درس های بزرگتری بهم داد، همیشه در حال یادگیری ام با شما
نظرات
ثبت نظر جدید
هنوز نظری ثبت نشده است.
تماس با ما
تماس از طریق تلگرام
استاد سلام
Ostad salam online school

می خوام از کارهای مهم استادسلام با خبر بشم

اگر «بله» را انتخاب می‌کنید بعد از آن دکمه Allow را هم بزنید.